Strykfritt höjer lönerna med upp till 15 %

strykfritt-artikel

Städbranschen är en omskriven bransch där diskussioner förts gällande arbetsförhållanden och låga löner. Det finns än idag splittrade åsikter gällande städares vardag och vad man kan förbättra ur ett anställningsperspektiv men även ur ett kundperspektiv.

Vi har intervjuat Mikael Majkut som är VD på städföretaget Strykfritt AB vilka utför hemstädning i Stockholm. Företagets motto är att erbjuda städhjälp till alla med behov och intresse, allt från stora familjer till unga par. För att kunna tillfredsställa en stor målgrupp krävs rätt åtaganden för att organisationen ska förbli hållbar. Så här säger Mikael:

För att de här ska fungera så står man ju inför en utmaning att göra hemstädningen prisvärd och flexibel. Inga långa avtal, samma städpersonal och ett trevligt pris. Få hinder för kunden gör att denne blir intresserad, åtminstone att prova hemstädning via oss.

Med flera aktörer på marknaden har konkurrenter genom åren börjat erbjuda städare högre löner och fler förmåner. Personalen på Strykfritt valde till en början att stanna kvar trots högre löneerbjudanden, mycket eftersom det fanns mycket jobb, men också för att anställningsförhållandena var trevliga och förmånliga.

Med tiden blev lönehöjningen mer och mer lockande vilket ledde till att företaget förlorade flera kvalificerade anställda då de blev erbjudna 20-30% högre lön. I och med detta stod Strykfritt inför valet att antingen låta deras städhjälp bli mindre tillgänglig för privatpersoner, genom högre priser, eller fortsätta förlora personal.

Efter långa diskussioner tog vi ett beslut. Att lägga oss strax under de bäst betalande konkurrenterna lönemässigt – trots att det har nästan dubbla priset på hemstädning jämfört med oss och sedan sänkte vi våra redan mycket låga marginal ännu mer samt fokuserade ännu mer på att bli väldigt attraktiva arbetsgivare igen genom att erbjuda andra förmåner utöver lönen.

Denna satsning har gått hem hos kunderna eftersom att de kan behålla sin kvalificerade städhjälp. Beslutet gynnar kunden då städaren får en bättre lön som i sin tur leder till ökad arbetsglädje.

De få kunder som funderar på om prishöjningen inte är allt för stor förklarar vi ingående hur vi tänkt och vart pengarna går. De inser snabbt att satsningen är rätt och att vi gör detta för kunderna egentligen!

Om du funderar på att skaffa städhjälp kan du med Strykfritt få erfaren personal till konkurrenskraftiga priser där städarna trivs hos sin arbetsgivare.

Läs mer om Strykfritt här

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *