Digitalisering påverkar det kreativa arbetet

6956279-close-up-hands-multitasking-man-using-tablet-laptop-and-cellhpone (1)

Digitaliseringen har fört med sig otroliga möjligheter, men också utmaningar. Frånvaron av geografiska- och tidsmässiga barriärer, uppkomsten av nya medier som sociala nätverk samt den ständiga tillgången till information har inneburit stora förändringar för marknadsföringsbranschen. Kanalerna för kommunikation har med andra ord ökat i komplexitet i samband med digitaliseringen. Trots detta skulle nog de flesta i branschen hävda att fördelarna väger över. Digitaliseringen skapar nya sätt att arbeta effektivt och kreativt.

Fredrik Östergren är en av dem som inte tvekar över digitaliseringens fördelar. Fredrik är Senior Director på det mobila spelföretaget Kings inhousebyrå Brand Creative Studio och har över 30 års erfarenhet marknadsföringsbranschen. King har över 2 000 anställda och på Brand Creative Studio arbetar 60 personer med kontor i Stockholm, Barcelona och London. 2016 producerade de närmare 50 000 assets, med allt från Snapchatkampanjer och banners till filmer, vilket gör dem till en av världens största reklamköpare.

Fredrik berättar att man tidigare arbetade genom att välja ut en representant ur målgruppen baserat på demografiska faktorer. Denna representant fick sedan konsumera produkten eller tjänsten och utefter resultatet genomfördes kampanjen. Tack vare digitaliseringen kan man idag se direkt vad som fungerar eller inte och utefter det testa sig fram – vilket leder till ett betydligt bättre och träffsäkrare resultat.

Fredrik tror att nästa steg i utvecklingen kommer att vara att bli duktigare på att hantera data ur ett mer långsiktigt perspektiv för mer strategiska varumärkesfrågor. Idag ligger för stort fokus på kortsiktiga prioriteringar och sälj, vilket kan medföra att man bara ser till data och tappar bort riktningen av varumärket. På King till exempel finns tillgång till en enorm mängd, relevant data om individernas beteendemönster. Den stora utmaningen ligger i att addera mänsklig insikt till all denna data, förklarar Fredrik. Först då kan man skapa drömförutsättningar.

 

Orginalartikeln finner du på www.inhouse.se.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *